reklama

Mokré nohavice. No a čo?

Prečo by som mal čistiť chodník pri svojom plote? Napadlo mi, keď som sa včera s manželkou prechádzal po zasnežených Košiciach.  Väčšia časť chodníkov bola a zostala zasnežená až do dnešného rána, aj keď celú noc nezasnežilo. Čo mi ostáva? Prísť do práce v mokrých nohaviciach! Urobil som si malú právnu analýzu, ako to je s tou povinnosťou udržiavať chodník, ktorý je pri mojom plote. Som povinný ho čistiť? Keď áno, prečo a dokedy si mám túto občiansku povinnosť splniť?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)
Takto by to malo vyzerať
Takto by to malo vyzerať (zdroj: Marek Kažimír)

Pozrime sa, čo hovorí cestný zákon č. 135/1961 Zb. v paragrafe 9 :

Závady v schodnosti chodníkov priľahlých k nehnuteľnosti, ktorá sa nachádza v súvisle zastavanom území a hraničí s cestou alebo miestnou komunikáciou, sú povinní bez prieťahov odstraňovať vlastníci, správcovia alebo užívatelia nehnuteľností, pokiaľ tieto závady vznikli znečistením, poľadovicou alebo snehom.

Takže: za špinavý, zasnežený, šmykľavý chodník je zodpovedný vlastník, užívateľ alebo nájomca. Hovorí zákon. Väčšina z nás mávne rukou a povie NO A ČO! Platím dane, nech sa postará štát alebo náš starosta. Ja nemám čas ani náladu zbierať odpadky, papiere, plastové fľaše (ktoré tam určite nezahodím ja) alebo „lopatovať" sneh.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samozrejme, každý z nás môže takýto postoj zaujať, avšak iba dovtedy, kým sa na takom chodníku niekto nepošmykne. V tom lepšom prípade si mokré nohavice aj roztrhá a pošpiní. V tom horšom si niečo zlomí. Potom stačí „šikovný" právnik, „poctivý" sudca a vlastník pozemku si môže pripraviť za bolestné a sťaženie spoločenského uplatnenia plnú peňaženku. Tam už vtip a nonšalantný postoj MŇA TO NEZAUJÍMA, končí a platnosť nadobúda uvedený zákon.

Nemyslím si, že takto nastavený systém je úplne v poriadku a že je spravodlivý. Na druhej strane rozumiem správcom ciest, ktorí sa takto zbavili zodpovednosti a chceli tým zabezpečiť rýchlejšie očistenie chodníkov. Určite aj zákonodarca vychádzal z premisy, že chodník a zeleň pri našom dome sú aj našou súkromnou vizitkou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z pohľadu vlastníka rozumiem aj otázke: prečo sa mám zadarmo starať o cudzí majetok? Čo z toho mám? A sme pri koreni veci. Môže každá obec či mesto daňovo (cez daň z nehnuteľnosti) zvýhodniť týchto vlastníkov? Podľa súčasnej platnej legislatívy zákona o miestnych daniach, konkrétne § 17 nemôže. Sú tam taxatívne vypočítané rôzne prípady oslobodenia alebo zníženia, ale tento prípad akosi absentuje.

Čo s tým? Ostáva nám iba cez našich poslancov v Národnej rade SR iniciovať zmenu zákona o miestnych daniach a takýto daňový bonus zaviesť. Ktorí sú to tí moji poslanci? Idú voľby, skúste sa tých, ktorí vám budú ponúkať svoje podpiskarty na to opýtať. Teraz, kým potrebujú váš hlas.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chodníky sú aj v našom volebnom programe

V bode 6.13 : Vlastníci domov nemajú niesť zodpovednosť za chodníky, ktoré nevlastnia.

Kandidujem ako nezávislý na kandidátke OBYČAJNÝCH ĽUDÍ a nezávislých osobností a tento článok vyjadruje môj osobný postoj, ktorý môže, ale nemusí byť zhodný s postojmi a názormi iných kandidátov. V mnohých názoroch sa zhodujeme, v iných zasa nie a považujem to za správne. Prekáža mi umelá a falošná názorová jednota členov strán a hnutí a otvorene sa hlásim k vlastným názorom bez ohľadu na to, či vyhovujú väčšine. Rozdiely nás nedelia, ale spájajú, ak spolu hľadáme cestu k pravde.

Marek Kažimír

Marek Kažimír

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bývalý aktívny politik v samospráve bývajúci v jednej z najkrajších mestských častí Košíc, ktorý sa rozhodol reštartovať svoj život a splniť si sny, o ktorých dávno sníval. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu